Wstęp.
Na podstawie art. 12 pkt 7 ustawy z dnia
4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych
i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. poz. 848), dalej
zwanej „ustawą o dostępności cyfrowej”, niniejszy dokument określa
warunki techniczne publikacji Deklaracji Dostępności oraz strukturę
dokumentu elektronicznego Deklaracji Dostępności.
Ustawa o dostępności cyfrowej zobowiązuje w art. 10 podmioty publiczne do sporządzania i publikowania Deklaracji Dostępności.
Celem publikacji Deklaracji Dostępności jest umożliwienie zapoznania
się z informacjami dotyczącymi dostępności podmiotu publicznego.
Informacje te przydadzą się przede wszystkim osobom
z niepełnosprawnościami, które będą dzięki temu wiedzieć, jakie pomoce
czy rozwiązania wspierające są dostępne w odniesieniu do danego
podmiotu.
Deklaracja dostępności jest przygotowana w formacie HTML, w jego dowolnej wersji.
Deklaracja
dostępności spełnia wymagania zawarte w art. 5 ustawy o dostępności
cyfrowej, nawet jeżeli sama strona internetowa lub aplikacja mobilna ich
nie spełnia. Oznacza to, że Deklaracja Dostępności musi być w pełni
dostępna cyfrowo.
Zawartość Deklaracji Dostępności
W tej sekcji przedstawione są ogólne informacje dotyczące nazwy podmiotu publicznego, dat publikacji i aktualizacji itp.
Wstęp Deklaracji
Powiatowa
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Częstochowie, ul. Tkacka
5 zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie
z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej
stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony
internetowej https://www.czestochowa.powiat.pl/poradnia/
Status pod względem zgodności z ustawą
Strona
internetowa jest zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 roku
o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych
podmiotów publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 848 z późń.zm).
Data sporządzenia Deklaracji i metoda oceny dostępności cyfrowej
Oświadczenie sporządzono dnia: 21 września 2020 roku
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.
Data publikacji strony internetowej: 25.06..2011 r.
Data aktualizacji strony internetowej: 15.03.2021 r.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
W
przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy
o kontakt. Osobą kontaktową jest Pani Agnieszka Liberda, e-mail:
poradniap@czestochowa.powiat.pl. Kontaktować można się także dzwoniąc na
numer telefonu +48 34 322 92 01 Tą samą drogą można składać wnioski
o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać żądania zapewnienia
dostępności.
Informacje na temat procedury odwoławczej:
Każdy
ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej
strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można
także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu
dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu,
opisanie zawartości filmu bez audio deskrypcji itp. Żądanie powinno
zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę
internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli
osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą
alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej
sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien
zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia
wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest
możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego
żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten
nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot
publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.
W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia
dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący
żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej
strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony
internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej
procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Skróty klawiaturowe
Na
stronie internetowej można używać standardowych skrótów klawiaturowych
przeglądarki” na przykład „Do wyszukiwarki można się przenieść za pomocą
skrótu ‘/’”.
Rzecznik Praw Obywatelskich
https://www.rpo.gov.pl/
Aspekty techniczne
Serwis spełnia wytyczne techniczne związane z dostępnością:
• Język stron serwisu - prawidłowo określony w kodzie strony
•
Tytuły stron - prawidłowo wdrożone w całym serwisie; każda strona ma
swój własny, unikalny tytuł, tworzony w oparciu o jeden, ustalony
wzorzec
• Konsekwentna nawigacja – spójna i logiczna w całym serwisie
• Możliwość pominięcia bloków – zagwarantowana
• Pułapki klawiaturowe - wykluczone
• Nagłówki - prawidłowo wdrożone i generowane na podstawie wprowadzanych przez redaktorów treści
• Listy - prawidłowo użyte w całym systemie
• Formularze (konstrukcja) - prawidłowo zbudowane i opisane
•
Linki - wprowadzony system automatycznego generowania poprawnych
linków (w przypadku podłączania plików zawierają one informacje
objaśniające o typie pliku)
• Fokus oraz tabindex - prawidłowo dostosowane
•
Kontrast - wymaganie spełnione; dla osób niedowidzących używających
funkcji wysokiego kontrastu przy odwróceniu kolorów w systemie
operacyjnym Windows zalecane jest używanie przeglądarki Chrome.
•
Powiększanie tekstu – wymaganie spełnione; dla osób niedowidzących
w celu powiększania i pomniejszania czcionek zaleca się stosowanie
klawiszy ctrl+ i ctrl-
• Rozdzielenie struktury i wyglądu - wymaganie spełnione; strony serwisu są dostępne i czytelne po wyłączeniu obsługi CSS.
• Zgodność ze standardami - usunęliśmy prawie wszystkie błędy składniowe HTML.
Aspekty informacyjne
Serwis
zawiera teksty i zdjęcia, które zostały opublikowane w serwisie od
początku jego istnienia. Redaktor publikuje teksty, zdjęcia czy pliki
i musi zadbać o to, by każdy mógł z tych treści skorzystać.
Szczegółowe informacje dotyczące:
• Zrozumiałość - teksty zamieszczone w serwisie powinny być napisane w miarę możliwości w jak najprostszy sposób,
• Czytelność - redaktorzy starają się odpowiednio formatować teksty, w tym stosować wypunktowania, wyróżnienia itp.
•
Elementy graficzne - zdjęcia i grafiki mają wypełniony tzw. atrybut
alt. Zawarte w nim opisy są odczytywane przez czytniki ekranów, czyli
aplikacje używane przez osoby niewidome i niedowidzące.
Redaktorzy starają się na bieżąco uzupełniać alty.
•
Pliki PDF, DOC itp. - redaktorzy starają się ograniczyć do minimum
korzystanie z takich plików i osadzać teksty bezpośrednio w serwisie.
Odrębną kwestią jest poprawne formatowanie plików tak, by były one
dostępne.
• Nieczytelne przez czytniki ekranu dokumenty PDF
użytkownicy mogą rozpoznać narzędziem OCR. Jedno z takich darmowych
narzędzi znajduje się na stronie http://www.onlineocr.net/
•
W przypadku braku możliwości skorzystania z powyższego rozwiązania
prosimy o telefon do jednostki w celu umówienia się na przeczytanie
niedostępnego dokumentu.
• W serwisie znajdują się dokumenty z treścią w której zostały wstawione linki do dokumentów.
Sukcesywnie
odnośniki będą poprawiane aby były unikalne i zrozumiałe, także poza
kontekstem. Dodana zostanie również informacja o typie pliku i jego
wielkości jeżeli nie jest do tej pory zawarta.
• Treści dokumentów zamieszczonych dotychczas w serwisie są przeglądane i jeżeli to konieczne zostaną dostosowane.
Dostępność architektoniczna
Opis dostępności architektonicznej powinien zawierać:
1.
Opis dostępności wejścia do budynku i przechodzenia przez obszary
kontroli. Wejście do poradni z barierami architektonicznymi
Opis dostępności korytarzy, schodów i wind.
Do
budynku prowadzą 2 wejścia, z których jedno jest przystosowane dla
osób niepełnosprawnych, i posiada podjazd. Korytarze umożliwiają
swobodne poruszanie się osób niepełnosprawnych. Poradnia znajduje się na
2 piętrze w budynku i częściowo na parterze. Osoby
z niepełnosprawnością utrudniającą poruszanie się są przyjmowane na
parterze budynku. Brak jest windy. Poruszanie się wyłącznie schodami
pionowymi.
2. Opis dostosowań, na przykład pochylni, platform, informacji głosowych, pętlach indukcyjnych.
Wewnątrz budynku brak jest platform przychodowych, pętli indukcyjnej, pochylni, informacji głosowej.
3. Informacje o miejscu i sposobie korzystania z miejsc parkingowych wyznaczonych dla osób niepełnosprawnych.
Przed budynkiem wyznaczono miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych.
4. Informacja o prawie wstępu z psem asystującym i ewentualnych uzasadnionych ograniczeniach.
Do budynku można wejść z psem przewodnikiem.
5.
Informacje o możliwości skorzystania z tłumacza języka migowego na
miejscu lub online. W przypadku braku takiej możliwości, taką informację
także należy zawrzeć.
W Poradni nie ma możliwości skorzystania z tłumacza języka migowego.